SARAWAK ANJUR EKSPO ASIACRAFT 2024

Pix credit: FB UKAS
07/12/2023 09:22 PM

KUCHING, 7 Dis (Bernama) -- Kementerian Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Sarawak akan menganjurkan Ekspo Asiacraft 2024 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCKK) di sini pada 6 hingga 8 Dis tahun depan.

Timbalan Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Sarawak Datuk Snowdan Lawan berkata pameran kraf dan industri kreatif bertemakan “Transformation Of The Craft and Creative Industry in the Digital Economy” itu dijangka menarik kehadiran 200 pempamer serta 10,000 pengunjung dari 15 negara.

“Sebanyak 15 bengkel dan kelas melibatkan 30 penceramah serta ahli panel, selain 100 pertemuan padanan perniagaan akan diadakan pada pameran berkenaan,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Datuk Snowdan Lawan Pix credit: FB UKAS

  Snowdan yang juga pengerusi penganjur pameran berkenaan berkata Ekspo Asiacraft 2024 akan memfokuskan kepada usaha menyokong pengembangan pasaran kraf dan industri kreatif di peringkat antarabangsa dan menggalakkan transformasi digital dalam industri.

Beliau berkata kraf tradisional Sarawak, hasil seni, perkakasan rumah dan sektor kreatif termasuk filem, muzik, tarian serta seni digital dan visual juga akan ditampilkan pada pameran berkenaan.

-- BERNAMA