MINGGU KRAF LONDON PLATFORM ANTARABANGSA PAMER KRAF UNIK SARAWAK

Datuk Seri Abdul Karim Rahman Hamzah
07/05/2023 08:47 PM

KUCHING, 7 Mei (Bernama) -- Pameran Minggu Kraf London (LCW) tahun ini yang dianjurkan bertepatan dengan istiadat pertabalan Raja Charles III, memberi peluang kepada pengusaha kraf Malaysia mengetengahkan kemahiran dan warisan seni di platform antarabangsa dan kepada pemimpin di seluruh dunia.

Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Sarawak Datuk Seri Abdul Karim Rahman Hamzah berkata negeri ini yang turut menyertai acara itu akan mempamerkan kraftangan luar biasa dan kekayaan warisan budaya kepada dunia pada LCW yang bermula semalam hingga 14 Mei.

“Empat pengusaha kraf Sarawak akan melakukan demonstrasi secara langsung sulaman keringkam, tenunan Pua Kumbu, anyaman bakul dan manik seramik, acara itu dijangka menarik lebih 3,000 pengunjung antarabangsa yang akan mempelajari tentang sejarah dan kepentingan setiap kraf kepada kumpulan etnik di Sarawak yang unik,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Abdul Karim berkata beliau juga telah meluangkan masa meninjau tapak pameran itu di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London yang menyaksikan penyertaan Malaysia berada di bawah naungan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah. 

Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud dan isteri Toh Puan Raghad Kurdi Taib dijangka melakukan lawatan rasmi ke Minggu Kraf London bersama Premier Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

-- BERNAMA