PETRONAS, SEDC ENERGY BANGUNKAN MINYAK MIKROALGA UNTUK PENERBANGAN

Credit: Petronas
26/01/2023 08:43 PM

KUCHING, 26 Jan (Bernama) -- Anak syarikat Petronas, Petronas Research Sdn Bhd (PRSB) dan SEDC Energy Sdn Bhd, anak syarikat Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC), menandatangani perjanjian untuk membangunkan teknologi bagi pengeluaran minyak mikroalga.

Di bawah perjanjian itu, PRSB dan SEDC Energy akan sama-sama membangunkan teknologi pengeluaran alga yang termasuk penanaman, penuaian dan pengekstrakan minyak alga mentah yang kemudiannya akan ditapis untuk menghasilkan bahan api penerbangan mampan (SAF), menurut kenyataan daripada Petronas hari ini.

Katanya kedua-dua pihak akan turut menjalankan analisis mengenai keperluan pengeluaran komersial untuk minyak alga mentah, termasuk membangunkan strain alga dengan kandungan minyak yang tinggi pada kos pengeluaran yang kompetitif.

Credit: Petronas

Penandatangan perjanjian itu, yang ditandatangani di Kuching pada 20 Jan, ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) PRSB Norhayati Hashim dan CEO SEDC Energy Robert Hardin.

Pengerusi SEDC Tan Sri Abdul Aziz Husain, yang turut hadir pada majlis itu, berkata selain daripada pembangunan ekonomi hidrogen Sarawak, SEDC turut mengakui kepentingan inisiatif karbon rendah alternatif apabila dunia beralih daripada bahan api hidrokarbon konvensional.

“Menjadi minat Sarawak untuk meneroka sebanyak mungkin penyelesaian untuk mengurangkan pelepasan karbon dan kerjasama dengan Petronas dalam pembangunan minyak boleh diperbaharui generasi akan datang berpotensi menjadi ejen perubahan,” katanya dalam kenyataan yang sama.

Sementara itu, Naib Presiden Kanan Penyampaian Projek dan Teknologi Petronas Datuk Bacho Pilong berkata minyak alga mentah mempunyai potensi untuk menyokong aspirasi pelepasan karbon sifar bersih Petronas menjelang 2050.

“Kami mengalu-alukan kerjasama dengan rakan kongsi yang berfikiran sama seperti SEDC yang berkongsi visi kami. Kami turut berharap dapat memainkan peranan kami dalam merealisasikan matlamat kemampanan negeri,” katanya.

-- BERNAMA