WAKAF : PERLU LEBIH DARIPADA TANAH ATAU HARTA - ABANG JO

Tan Sri Abang Johari Tun Openg (right)
16/03/2023 04:24 PM

KUCHING, 16 Mac (Bernama) -- Konsep wakaf seharusnya melangkaui sumbangan derma harta, bangunan ataupun tanah, kata Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

Beliau berkata konsep itu perlu diperluaskan ke bidang lain, terutamanya dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) kerana ia merupakan kunci dalam membangunkan masyarakat secara keseluruhan.

Berkaitan R&D beliau berkata kerajaan negeri sedang menubuhkan Pusat Penyakit Berjangkit Sarawak (SIDC), yang diharap dapat memberikan manfaat kepada manusia dalam memahami penyakit.

“Penyelidikan memerlukan dana, oleh itu jika anda bercadang untuk mewakafkan lebihan (harta) yang anda ada, itulah tempatnya.

“Jika orang Islam mahu terus berjaya pada masa hadapan, mereka mesti membelanjakan wang untuk penyelidikan. Wakaf itu melangkaui pemberian bangunan atau harta, ia juga boleh dalam bentuk pembangunan (penyelidikan),” katanya ketika berucap pada Persidangan Antarabangsa Wakaf dan Wakaf 2023 di sini, hari ini.

Sementara itu, Abang Johari berkata wakaf dan pemberian telah menjadi sebahagian daripada budaya Islam sejak berkurun lamanya, dan ia memainkan peranan penting dalam menyokong pelbagai tujuan sosial, agama dan pendidikan.

Beliau berkata di Sarawak, terdapat sejumlah 490 aset wakaf berdaftar dan bernilai RM11.86 juta dalam wakaf.

Selain inisiatif yang dilaksanakan kerajaan, terdapat juga beberapa pertubuhan swasta dan badan bukan kerajaan yang terlibat dalam aktiviti wakaf di Sarawak.

“Sebagai contoh, Majlis Islam Sarawak (Majlis Islam Sarawak) menyelia dan mengawal selia penubuhan dan pengurusan harta wakaf di negeri ini, manakala Jabatan Agama Islam Sarawak (Jabatan Agama Islam Sarawak) dan Tabung Baitulmal Sarawak, memberi bimbingan dan sokongan kepada institusi dan penerima manfaat,” katanya.

-- BERNAMA