TIADA TARIKH DITETAPKAN UNTUK PENGAMBILALIHAN PELABUHAN BINTULU - PENGERUSI BPHB

27/04/2023 05:01 PM

KUCHING, 27 April (Bernama) -- Tiada garis masa khusus telah ditetapkan berkaitan dengan cadangan kerajaan Sarawak untuk mengambil alih Pelabuhan Bintulu kerana perbincangan antara kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri mengenai perkara itu masih berjalan.

Pengerusi Bintulu Port Holdings Bhd, Datuk Abdul Mutalib Alias berkata syarikat itu sentiasa mengikuti proses dan status pelabuhan itu.

“Kami juga memberi sokongan kepada keputusan Kerajaan Persekutuan dan negeri berhubung dengan latihan ini.

“Operasi pelabuhan berjalan seperti biasa,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat agung tahunan (AGM) Bintulu Port Holdings Bhd (BPHB) ke-27, di sini, hari ini.

Hasrat kerajaan negeri Sarawak untuk mengambil alih pentadbiran pelabuhan itu diumumkan oleh Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg pada Januari, berkata Pelabuhan Bintulu boleh diubah menjadi hab pengangkutan di Asia Pasifik apabila ia berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Menurut BPHB, jumlah kendalian kargo tahunan pelabuhan itu meningkat sebanyak 7.6 peratus kepada 50.73 juta tan daripada 47.16 juta tan pada tahun sebelumnya, didorong oleh peningkatan dalam pengeluaran gas asli cecair (LNG) yang meningkat 8.5 peratus kepada 24.89 juta. tan pada 2022 daripada 22.95 juta tan pada 2021.

“Kumpulan itu juga mengalami pengembangan volum dalam kargo bukan gas asli cecair (LNG), ia meningkat sebanyak 6.7 peratus kepada 25.83 juta tan metrik berbanding 24.21 juta tan metrik pada 2021,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Secara keseluruhan, BPHB merekodkan hasil operasi sebanyak RM791.26 juta tahun lepas, peningkatan 8.6 peratus tahun ke tahun dengan LNG  kekal sebagai penyumbang hasil utama pada 49 peratus.

-- BERNAMA