KONTRAKTOR DIPECAT JIKA GAGAL MULA KERJA DALAM TEMPOH SEBULAN - DOUGLAS UGGAH

09/01/2023 06:47 PM

KUCHING, 9 Jan (Bernama) -- Kontraktor yang berjaya mendapatkan tender bagi projek kerajaan di Sarawak wajib memulakan kerja dalam tempoh sebulan selepas pelantikan dan tindakan tegas termasuk membatalkan tender akan diambil jika gagal mematuhi arahan tersebut.

Timbalan Premier Sarawak merangkap Menteri Infrastruktur dan Pembangunan Pelabuhan, Datuk Amar Douglas Uggah Embas, berkata kerajaan negeri mengenakan syarat ketat dalam penawaran kerja kontrak bagi pelaksanaan projek dalam usaha menghentikan ‘projek sakit’ atau lewat disiapkan mengikut jadual.

“Kami mendapati beberapa kontraktor mendapat, sebagai contoh, 20 atau lebih projek. Kami bimbang ini akan melebihi kapasiti prestasi mereka untuk menyelesaikan semua ini pada satu masa.

"Kemudian terdapat juga kebimbangan proses sub-kontrak berulang yang boleh menjejaskan kualiti produk akhir atau lebih teruk lagi, projek itu berakhir sebagai projek tertangguh dan sakit," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Uggah, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Agensi Pembangunan Bahagian Betong (BDDA), berkata apabila mana-mana ini berlaku, rakyat yang akan menderita dan reputasi serta integriti kerajaan akan terancam.

Uggah berkata belanjawan pembangunan tahunan perlu dibelanjakan dalam tempoh yang telah ditetapkan.

Dalam kes Bahagian Betong, beliau berkata BDDA telah diperuntukkan bajet pembangunan sebanyak RM1.5 bilion, yang sepatutnya adalah sebagai pembiayaan tambahan untuk bahagian itu.

"Oleh itu, kita perlu menggunakan semua ini dan pembiayaan tambahan juga. Tetapi jika kita terus mempunyai kontraktor tidak berprestasi dan projek tertangguh atau sakit, maka kita akan menghadapi lebih banyak masalah," katanya.

Beliau juga menyeru jabatan dan agensi kerajaan masing-masing untuk melibatkan semua wakil rakyat untuk membantu memantau pelaksanaan projek di kawasan masing-masing.

-- BERNAMA