KENAIKAN CUKAI TANAH DI SARAWAK TIDAK LEBIH 100 PERATUS

30/12/2022 08:15 PM

KUCHING, 30 Dis (Bernama) -- Kenaikan kadar cukai tanah di Sarawak yang bakal berkuat kuasa pada 1 Jan depan tidak melebihi 100 peratus daripada kadar cukai tanah yang lama.

Pengarah Jabatan Tanah dan Survei Sarawak Datuk Abdullah Julaihi berkata kenaikan itu juga tidaklah mencapai sehingga 400 ke 700 peratus seperti yang dilaporkan dalam media tertentu.

Jelasnya kenaikan itu juga hanya melibatkan 59,710 daripada keseluruhan 734,388 surat hak milik tanah berdaftar di Sarawak.

“Dakwaan dan pengiraan yang mengatakan kenaikan kadar cukai tanah baharu kepada 400 sehingga 700 peratus itu adalah tidak tepat dan mengelirukan.

“Malah semakan cukai tanah itu juga ada melibatkan pengurangan kadar cukai tanah antara tujuh sehingga 20 peratus bagi beberapa kegunaan tanah tertentu,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Abdullah berkata kadar baharu itu juga masih antara yang terendah di Malaysia jika dibandingkan dengan bandar utama lain seperti Kuala Lumpur, Shah Alam, Ipoh, George Town dan Johor Bahru.

Pada 28 Dis lepas, Jabatan Tanah dan Survei Sarawak memaklumkan 59,710 daripada keseluruhan 734,388 surat hak milik tanah berdaftar di Sarawak terlibat dengan semakan semula kadar cukai tanah berkuat kuasa 1 Jan depan.

Semakan semula itu dilaksanakan susulan pembangunan intensif di kawasan bandar serta sekitarnya yang menyebabkan kategori tanah di sesuatu kawasan dinaik taraf.

Menurut jabatan itu, terdapat tanah pinggir bandar yang telah dinaik taraf kepada tanah bandar malah ada juga tanah desa dinaik taraf kepada tanah bandar.

-- BERNAMA